Prototyypillä säästät ja vältät riskejä

Oletko saanut vision palvelusta, jolla uskot olevan liiketoimintapotentiaalia? Ennen kuin lähdet toteuttamaan valmista palvelukokonaisuutta, testaa ideasi prototyypillä.

Miksi aloittaa prototyypillä?

Prototyyppausvaiheessa testaamme parasta tapaa toteuttaa ideasi ja selvitämme mikä tekee ideastasi houkuttelevan. Haluamme löytää vastauksen kysymyksiin kuten

  • Minkä ongelman ideasi ratkaisee?
  • Mikä on palveluasi määrittävä ydintoiminnallisuus?
  • Miten se toimii?
Prototyyppaus on prosessi, jonka tarkoituksena on selvittää mikä tuotteesi on, mutta myös tehdä linjaukset siitä, mitä se ei ole.

Prototyyppausvaihe on myös parasta aikaa saada uusia ideoita, testata niitä ja epäonnistua. Jos ominaisuus tai sen toteutus eivät vaikuta toimivan prototyypissä, voimme ketterästi muokata sitä tai heittää idean roskiin. Mikäli tekisimme nämä muutokset jo julkaistussa palvelussa, voi muutosten tuottamiseen mennä jopa päiviä. Ongelmien havaitseminen ja taklaaminen jo prototyypatessa tuottaa siis merkittäviä säästöjä ja mahdollistaa keskittymisen tärkeimpään kehitysvaiheessa.

Jos et onnistu, ota opit talteen

Joskus käy niin, että palvelua ei kannata lähteä viemään prototyyppiä pidemmälle. Tällöin on tärkeä muistaa vaihtoehtoiskustannus: Mitä jos olisit sijoittanut kymmeniä tai satoja tuhansia euroja kannattamattomaan palveluun?

Tällaisissa tilanteissa onkin tärkeintä ottaa opit talteen. Kenties havaitsit, että ongelma, jota olit ratkaisemassa, onkin jotain aivan muuta. Kenties ongelman ratkaisemisen hyöty liiketoiminnalle on pienempi kuin siitä aiheutuvat kustannukset. Epäonnistuminen tuottaa siis parhaimmillaan uusia liikeideoita, pahimmillaan olet välttänyt käyttämästä prototyyppi-investointia enempää resursseja huonoon ideaan.

Tekstidokumenttia parempi työkalu

Mikäli prototyyppiä lähdetään tuottamaan valmiiksi palveluksi, toimii se tekstidokumenttia parempana määritysdokumentaationa kehittäjille. Kehittäjä voi välittömästi nähdä prototyypistä kuinka käyttöliittymän on tarkoitus toimia sen sijaan, että he joutuvat tekemään oletuksia lukemansa perusteella. Näin säästämme jälleen resursseja kun kehittäjät voivat keskittyä toteuttamaan jo valmiiksi mietittyjä ominaisuuksia.

 

Lataa tämä ja 43 muuta oppia softaprojektiisi

Mieti nämä asiat ennen kuin alat prototyyppaamaan

Käyttäjät. Päätä kenelle palvelusi on tarkoitettu. Jos mahdollista, kirjoita lyhyt tarina kuinka nämä ihmiset käyttäisivät palveluasi.

Tavoitteet. On välttämätöntä määrittää mitä haluat prototyypilläsi selvittää ennen kuin aloitat sen työstämisen. Tässä muutama esimerkki:

  • Palveluidean testaaminen käyttäjillä
  • Ensimmäisen version ominaisuuksien määrittäminen
  • Rahoituksen hakeminen

Prioriteetit. Yllä mainitut tavoitteet voidaan saavuttaa yhdellä prototyypillä, mutta prioriteettisi voivat vaikuttaa siihen mihin prototyypin osa-alueisiin resursseja keskitetään. Esitteleekö prototyyppi lähtökohtaisesti palvelun ominaisuuksia vai onko sen tavoitteena häikäistä ennen kaikkea visuaalisella ilmeellään?

Prototyping is about asking reality for feedback 
– Stephen Hay


Kirjoittanut:

Simo Virtanen
Simo Virtanen
Designer at Kisko Labs

14.5.2019 12:00